Hoe krijgen we een jonkvrouw/ridder in onze klas? Week 3

 

Onze laatste week in het project ridder en jonkvrouw. 

Wat gaat de tijd toch snel. 

Deze week hadden we 3 jarigen.

HIEP HIEP HOERA aan Emile, Blues en Robbe, dank jullie wel voor de lekkere traktaties.




Deze week nam Amber de knapjes voor haar rekening. 

REKENKNAP: 

We maakten een schild met vlakke figuren die we zelf uitknipten.




We gingen een strijd aan met elkaar. 

Welke ridder kwam als eerste aan bij de vijand? 



Welk cijfer zie je staan?

Kleur het juiste aantal kronen in.




BEWEEGKNAP: 

We konden een vaandel weven.





We maakten een weg met dominoblokjes van de ridder tot het kasteel.



We verbonden alle stippen met elkaar in de juiste volgorde. 

Op het einde bekwamen we een kroon.

Die mochten we nadien ook inkleuren. 







TAALKNAP: 

In de spreekmuur werd de aangeleerde woordenschat binnen het project ingesproken. 

De kinderen luisterden naar het ingesproken woord en kleefden de juiste prent erbij. 




De kleuters maakten in elk vak een tekening, de tekeningen vormden een verhaal. 

Na het tekenen kwamen de kleuters tot bij Amber om hun verhaal te vertellen, zo kon het erbij geschreven worden.




We konden even tot rust komen en genieten van de boekjes over ridders en jonkvrouwen.



Bij Cleo knutselden we voor Beeldknap.

We kleurden een draak in en bliezen verf door het rietje voor het vuur. 







We maakten een mooie jonkvrouwenjurk door het vouwen van een blad papier als een accordeon. 









We weefden het laken van de ridder of jonkvrouw.



We stempelden de rondjes van de maliënkolder. Daarna knipten we een ridderhelm uit en kleefden die erboven. 





Voor samenknap speelden we wie is het in het kasteel?


We bouwden samen het kasteel op.


We probeerden de kastelen zoals het voorbeeldje na te leggen.



We keefden de vormen op de wand en bouwden zo kastelen. 


We maakten van de zorgklas een groot kasteel met balzaal. 
We dachten na over het concept. Wie zou wat gaan doen? Al snel kwamen de leiders met een planning. 
Jij doet verf in een potje, ik schilder de ramen, waar hangen we de fakkels,...









We speelden ook nog een rijmspel. Op de wanden hingen prenten over het project. Cleo riep een woordje en we zochten zo snel mogelijk het rijmwoord. 






Dinsdag voormiddag ging een deeltje van de klas op uitstap naar het Kasteel van Rumbeke. Het was een leuk bezoek, we konden eens een kijkje nemen binnenin het kasteel. We zagen een ridderzaal, balzaal en het kapelletje dat vroeger gebruikt werd als badkamer en keuken. We liepen over een echte ophaalbrug. De kleuters waar de uitstap niet doorging, zullen na de vakantie de kans krijgen om een kasteel te zien. 

Foto's uitstap Kasteel Rumbeke

Dinsdag kregen we bezoek van de 3 zussen en die kwamen met een heel leuk idee. Ze zagen dat we bezig waren met het project rond ridders en jonkvrouwen en hadden al gelezen dat wij graag eens een echte ridder of jonkvrouw in de klas wilden hebben. De 3 zussen kwamen met het geniale idee om een teletijdmachine te maken. 




Woensdag was het zover, we konden de teletijdmachine uittesten. We gaven de code in en hoorden een enorme knal. Plots kwamen er vingers tevoorschijn uit de deur van onze teletijdmachine. En ja hoor, het was ons gelukt. Er kwam een echte jonkvrouw tevoorschijn. 

(Dit was dus ons eindproduct!)







Jonkvrouw Madeleine wist niet waar ze was en had brood in haar handen want ze was net aan bakken in haar kasteel. 









We dansten samen met jonkvrouw Madeleine een Middeleeuwse dans.



Maar wat nu met dat brood? 

Jonkvrouw Madeleine stelde voor om haar brood aan de kleuters te schenken. 


Wat hebben we gesmuld! Volgens de kleuters het lekkerste brood ooit!!









We genoten ook van de leuke klasdoorbrekende speelmomenten tijdens de namiddagen. 







Op het einde van een project hoort natuurlijk ook een eindevaluatie.




Belangrijke weetjes.

☝Volgende week is er een weekje vakantie. 

☝De uitstap van donderdag kon jammer genoeg niet doorgaan wegens omstandigheden. Wij kijken samen met het kleuterteam om een bezoek in te plannen na de vakantie.

☝Na de vakantie is er een sprokkelweek.

☝Na de vakantie krijgen de kleuters hun werkjeszak mee naar huis. 


Prettige vakantie!🌸

Cleo en Amber

🌼

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe wordt een aardappel een frietje? week 3

Laatste schoolweek!

Project: Welke dokters vinden we in een ziekenhuis? Eindweek