Project : Wat komt er allemaal kijken bij een brandoefening?


We startten onze week met een jarige! 
Proficiat Bolo! Bedankt voor de lekkere taart. 




De knapjes bij Cleo deze week: taalknap, rekenknap en beweegknap.

TAALKNAP

We bekeken een verhaal over de brandweer en legden nadien samen de prenten in de juiste volgorde.



We schreven van links naar rechts: de brandweerslang vervolledigen.




We beeldden taken uit van de brandweer. De andere kleuter moest raden welke taak.



We speelden met de brandweerkazerne van playmobil... wat een fantasierijk spel werd dit!



REKENKNAP
We speelden een brandweerspel en verzamelden zo snel mogelijk al onze mannetjes.




We zochten de buurgetallen in de brandweerwagen.




We zochten het passende mannetje voor de ladders.
 Lang, langer, langst kwam hierbij ook aan bod.




We sorteerden de brandblusapparaten van klein naar groot.


We kleefden de verloren stukjes van de brandweerwagen op de juiste plaats.




BEWEEGKNAP

We vormden letters in een gripzakje op de lichtbak.



We scheurden kleine stukjes papier en deden die in een zakje. Nadien prikten we een vlam uit zwart papier en hingen die erop. Toen we probeerden te blazen met een rietje in de zak, maakten de papiertjes draaiende bewegingen.





We vormden krullende bewegingen om te blussen!



De knapjes bij Amber: beeldknap en samenknap.

BEELDKNAP: 

Brand stempelen en vervolgens een ladder en onszelf tekenen met houtskool.






Vuur blazen met een rietje.








Een brandweerwagen maken uit verschillende vormen. 






Een brandweerman maken.




SAMENKNAP 

Wie komt het snelst aan bij de brand? 



We telefoneerden naar het noodnummer en verzonnen een verhaal aan de hand van vertelstenen. 






We konden samen rijmen.


We omschreven een weg aan elkaar van de brandweer naar de brand.




Maandagnamiddag konden er vlammen getekend worden bij Cleo op de muur.
We blusten die met een watersproeier.











Bij Romanie maakten we een draaischijfje met tekeningen op. 








Dinsdagnmiddag konden we knutselen bij Amber.













Er werd ook vrij gespeeld.












Woensdag gaan we altijd aan de slag met puzzels en veeeeeeeel leuke spelletjes.



















Flore en Jake kwamen weer meespelen en wat doen ze dat goed!





Voor de derde kleuters was het de tweede kletspotkring op donderdag.
"Hoe komen ideetjes in ons hoofd?"



De tweede kleuters startten deze week ook met een nieuwe kring op donderdag.
De 'stel jezelf voor' kring.
Tijdens deze kring krijgen de kleuters de kans om zichzelf voor te stellen met behulp van voorwerpen en foto's. Elke maandag zal een kleuter een zak meekrijgen naar huis om te vullen met voorwerpen en foto's om zich dan op donderdag in de kring voor te stellen. 
Deze week begon ik met mezelf (Amber) als voorbeeld voor de kleuters.


Donderdag namiddag kregen we bezoek van de nonkel van Elle-Noor: ARJOENTJE!
Hij kwam langs met zijn brandweerwagen... De kleuters genoten zo van het spektakel. BEDANKT!!
 zie linkje:


Vrijdag werd er bij Janne gewerkt rond lang, kor, even lang,...  Er werden zoveel verschillende ladders gemaakt! 









Help!!!! Brand...! ☝



Vrijdag bracht Robbe een zak vol kledij mee van een echte brandweerman. 



Belangrijke weetjes: 

☝ Vanaf volgende week donderdag nieuwe kring voor 2de kleuter.
☝ Mogelijks kunnen wij op donderdag 14 maart op uitstap kunnen naar een kazerne. We wachten nog even spannend af op hun antwoord.
☝Laatste week dat jullie een ontbijtje kunnen bestellen,  ten laatste vrijdag moeten alle blaadjes binnen zijn. Maken jullie nog wat reclame?
 
Prettig weekend
Cleo en Amber












 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe wordt een aardappel een frietje? week 3

Laatste schoolweek!

Project: Welke dokters vinden we in een ziekenhuis? Eindweek